Mobiltelefoner og fly
August 9th 2009 01:31 am
Det er en lidt gammel historie; men den er værd at blogge om. “Tændt mobil fik fly ud af kurs” Lignende historier dukker op med jævne mellemrum, og denne historie er meget karakteristisk: En konkret hændelse og så lidt skriverier om, at det sker ofte. Men aldrig noget med en årsagssammenhæng.
Går man direkte til JP´s kilde, The Scotsman, så kan man læse følgende:
A JUMBO jet changed direction because of interference from a passenger’s mobile phone, air safety officials have told The Scotsman.
[…..]
A CAA report said the pilots were forced to change the controls after the plane’s speed and direction changed three times.
It stated: “During climb, pilot intervention was required on three occasions to prevent speed exceedance and to ensure correct tracking after the aircraft turned right when a ‘direct to’ command required a left turn.
“A passenger on the upper deck was observed using a mobile phone and very reluctant to turn it off. The crew … suspect that its use was the probable cause of the control problems.”
Historien er i den grad noget sjusk, og jeg håber virkelig, at Civil Aviation Authority normalt arbejder mere videnskabeligt – ellers står det slemt til med flysikkerheden. Et fly ændrer kurs 3 gange, og en person bruger sin mobiltelefon, ergo fik mobiltelefonen flyet ud af kurs – eller hvad? Ikke en eneste årsagssammenhæng angives. Hvordan skete interferensen? Var der et modul i flyet, der havde en clockfrekvens på 900 MHz, 1800 MHz eller 2100 MHz (mobiltelefonernes frekvenser), var det en harmonisk af disse eller hvordan? Eller var det 217 Hz overlejringen i GSM signalet, der rent audio-analogt forstyrrede noget – eller?
Stillet lidt på spidsen så kunne de lige så godt mistænke ham, der blev observeret pille næse samtidig med kursændringen, for at være skyld i det, eller med samme løse argumentation: En stork fløj forbi huset samme dag, som Maren i Kæret nedkom med en søn, ergo storken kommer med babyen.
Personligt tror jeg simpelhen ikke på nogen årsagssammenhæng. Der findes immunitetskrav til næsten alt elektronisk udstyr, og uden at kende kravene præcist tør jeg godt skrive, at kravene i flyindustriens krav er meget strenge. Feltstyrken forårsaget af telefonen falder med afstanden, og man skal kun nogle få meter væk, førend feltstyrken er ubetydelig sammenlignet med nærfeltet forårsaget af printet selv. Jeg er endnu ikke faldet over en historie, hvor man kan angive en årsagssammenhæng.
Og i øvrigt tror jeg heller ikke på, at mobiltelefoner kan forstyrre hospitalsudstyr, hvis blot telefonen er nogle få meter væk.
Jens Andersen responded on 03 Apr 2012 at 13:59 #
Jeg synes altså, at det er lidt foruroligende for vores sikkerhed, hvis en enkelt tændt mobiltelefon kan få et fly ud af kurs. Det kan simpelthen ikke være rigtigt med den moderne teknologi, vi har i dag.